Митрополит Солуна г. Фолотеј
САВРШЕНА ЉУБАВ МИЈЕЊА СВИЈЕТ
Постоје ријечи које звуче претјерано, готово
немогуће, и ипак остају живе вјековима — као што је реченица Христова из
Јеванђеља које ће се читати на Божанској Литургији: „Љубите непријатеље своје,
чините добро и дајите у зајам не надајући се ничему “ (Лк. 6, 35). У срцу
смисла ових ријечи налази се позив који преокреће уобичајену логику међуљудских
односа.
Свети Јован Златоуст каже да „није толико велико вољети свога пријатеља,
колико се помирити са непријатељем — то је дјело племените душе која подражава
Бога“. А свети Максим Исповједник учи да „савршена љубав не прави разлику
између пријатеља и непријатеља, нити између праведног и неправедног, него све
воли једнако“ (Главе о љубави, 1, 15).
Љубав према непријатељу, међутим, представља саблазан за логику овога свијета,
јер нас свакодневно искуство наводи да волимо оне који нас воле и да дајемо
тамо гдје очекујемо узврат. Зато у савременом свијету, гдје је супротстављеност
често правило, а односи међу људима личе на размјену интереса, ове ријечи звуче
чудно — можда чак и утопијски. Управо у томе, међутим, лежи њихова вриједност.
Христос тражи нешто другачије: да изађемо из круга „давања и примања“ и да
се ослободимо рачунице и интереса. „Не дај да те зло побиједи, него побјеђуј
зло добрим“ (Рим. 12, 21), пише апостол Павле, предлажући један радикалан начин
живота — да на насиље одговараш миром, на увреду добротом, а на непријатељство
љубављу.
Љубав према непријатељу није слабост, као што се често мисли, него снага —
способна да прекине зачарани круг освете и да отвори пут ка помирењу.
А
Христос иде још даље: „И како хоћете да вама чине људи, чините тако и ви њима“
(Лк. 6, 31). Ово једноставно, али свеопште начело — „златно правило“ — није
само морална обавеза, него позив да подражавамо самога Бога, „који је благ и
према незахвалнима и према злима“ (Лк. 6, 35), и да постанемо заједничари
љубави која превазилази људске мјере.
Наш свијет би свакако био другачији када би ове ријечи нашле тло
у људским срцима. Када бисмо, умјесто надметања, његовали опроштај; умјесто
подозривости — повјерење; умјесто освете — наду. Тада „надилажење љубави“ не би
била утопија, него стварност која преображава и мијења свијет.
Чланак објављен у новинама Тессалоники 04.10.2025
Превео: п. Никола Гачевић
No comments:
Post a Comment